Saturday, March 11, 2006

Leos andra kväll

Jag börjar med att berätta att natten var lugn. Lille Leo sov i sin kattassbeprydda korg som jag placerat i min säng. Jag väcktes vid 7-tiden av ilskna morranden - Simba stod nedanför sängen och hade synpunkter.
Jag lyckades sova lite till innan det var dags för härlig helgfrukost som jag brukar inta i soffan med morgontidning. Simba och jag har en procedur sedan gammalt att han får följa med mig och hämta tidningen från brevlådan som ingår i ett brevlåderack ett tiotal meter utanför min lägenhet. Jag bär Simba innanför varma fleecekoftan, han får ju inte gå fritt ute utan sele. Jag ska fortsätta med den vanan med Simba och skapa en ny rutin med Leo. Det skulle bli lite knöligt att bära med sig två katter till brevlådan! Imorse var det -7 så brevlådepromenaden blev mycket snabb.
Leo deltog med liv och lust vid frukosten. Han hade till och med fräckheten att doppa nosen i min kaffekopp. Simba brukar nafsa efter osten på mina smörgåsar men har faktiskt aldrig varit intresserad av mitt kaffe!

Ja, de lugna frukostarnas tid är väl förbi nu när jag har två katters dräglande käftar över min frukostbricka.

Dagen blev innehållsrik och katterna kom lite närmare varandra; jag ser ju att de är otroligt nyfikna på varandra men långt ifrån vänner. Den lilla katten mopsar upp sig och det är faktiskt han som går fram till Simba och provocerar honom med sina pip och väs. Det syns på kortet nedan.

Jag hade repetition hemma idag och Simba var påtagligt nervös. Han väste med riktigt bred krokodilkäft och morrningarna steg ända från svanstippen till ett lejons rytande både åt medmusikanterna och Leo. Leo tycks inte bry sig om musikinstrumenten; jag blåste en låg ton på basklarinetten och det bekom honom inte det minsta.

Nu på kvällen har Leo börjat busa och leka - det är ett bra tecken som jag tolkar som att han börjar känna sig trygg i sitt nya hem. Leo tyr sig till mig; han tycker inte om att jag stänger dörren om mig på toaletten dit jag tar med mig Simba in för att få sköta mina toalettbestyr ifred. De bägge katterna kan nu vistas ganska nära varandra utan att väsa.

Leo är precis som Simba en riktg "medkatt" - jag hoppas de snart får glädje av varandra.
Jag har en spelning imorgon eftermiddag men känner att jag inte riktigt vågar lämna dem ensamma. Jag har hämtat en kattlåda till från extrautrymmet och de kommer att få vistas i skilda rum. Jag vill inte riskera några klösta kattskinn! Kanske får jag göra samma sak på måndag.
Nu kliver Leo över tangenterna - dags att sluta blogga för idag!

No comments: