Friday, March 10, 2006

Leos första kväll i sitt nya hem

Så har det blivit en katt till i mitt hem, en liten bengalhanne. Det känns roligt och spännande!

Strax före 4 åkte Jan och jag till det hemtrevliga kattfyllda huset med Hot & Spicy's Bengaler i Älvsåker där Leo, först döpt till Simba, tillbringat sina 12 första veckor. Nyfiket nosande småleoparder överallt och en mycket snäll svart hund var inte stilla länge nog att fastna på bild i min digitalkamera. Jag brukar säga att ett hem utan en katt är inget riktigt hem - här kan man verkligen tala om ett riktigt hem med alla dessa underbara katter och den fina hunden.

Leo skrek i högan sky under hela bilresan. Att ett sådant litet knyte hade en så stark röst kunde jag aldrig gissat; han hade gett ifrån sig små pip under våra tidigare besök i katthuset men nu var det en helt annan volym. Han verkade dessbättre inte det minsta rädd utan snarare arg att bli uppryckt så brutalt från sitt trygga hem med husse & matte, syskon och mamma.
En isande vind mötte oss på parkeringen hemma och vi skyndade in med buren, in i värmen.

Min snart två-åriga abessinier Simba nosade nyfiket kring buren och började sedan att morra. När vi öppnat buren gick Leo ut kavat utan minsta tecken på rädsla. Simba väste och Leo väste tillbaka. En riktig liten tuffing! Morr-väs-morr-väs men inget riktigt anfall.

Snart stöp lille Leo i sin korg och somnade mitt i all dramatik efter att först ha druckit några klunkar vatten. Och så har första kvällen förflutit. Leo har inte nosat omkring i alla hörnen utan mest hållit sig i sin korg - han verkar ganska trött och tagen efter denna omvälvande eftermiddag och kväll. Han har inte riktigt haft ro att äta ännu. Jag tror nog att de båda ska bli riktigt goda vänner och få mycket roligt tillsammans men de behöver lite tid att vänja sig vid den nya livssituationen.

Jag har funderat på Leos namn, lite olika alternativ som Salomo, Amos och Leo men jag märker att jag skriver Leo utan att tveka så det kanske blir Leo. Jag får sova på saken om jag nu vågar somna; tänk om katterna börjar slåss! Jag tar nog korgen med Leo och lägger vid mina fötter i sängen och så får vi se om Simba kan acceptera detta.

Nu känner jag mig trött efter denna händelserika dag som började i svinottan på jobbet. Simba går omkring och morrar men det bekommer inte Leo det minsta. Han vilar lugnt i sin korg på filten han fick med hemifrån.
Nu har jag lagt in nytagna bilder på Leo och en på Simba, tagen när han som ensam härskare nådigt blickar ner från sin klovässare. Nu är denna klovässare utbytt mot en monumental dito inköpt på postorder och med plats för två livliga kraftfulla katter. Jag hoppas kunna ta bilder imorgon på båda katterna tillsammans.

1 comment:

Anonymous said...

Nu såg jag att det var en liten bengalhane :)